מבקר המדינה: השאון הדובר • אריאל שרפר

    אריאל שרפר 1 Comment on מבקר המדינה: השאון הדובר • אריאל שרפר
    21:20
    19.05.24
    יענקל'ה פרידמן No Comments on יענקל'ה: "נס גלוי באיראן; רק להיזכר במאות הטילים ששיגרו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני הרבה זמן, בתקופה שעדיין לא לכל אחד היה שעון על היד-אבל לרוב האזרחים במדינה היה טלפון- הומצא שירות חדשני למדי בשם "השעון הדובר" שבחיוג מהיר יחסית (כיוון שקשה היה לחייג מהר בטלפון חוגה)- אמר למתקשר מהי השעה המדויקת. אותו שעון טלפוני המכונה "השעון הדובר" היה מקור בר-סמכא ללא עוררין על הגדרות הזמן של אותם הימים- כיוון שהיה ברור לכל מתקשר שהשעון הזה מכוון בדיוק שוויצרי אפילו שהוא מדבר עברית על השנייה הנכונה- ולכן אם הגיע הרגע המרגש בחייו של הישראלי של פעם וקרוב משפחה שחזר מחו"ל קנה עבורו שעון פטור ממכס- מיד הוא היה חייב להתקשר לשעון הדובר כדי לכוון את השעון לזמן המקומי. שהרי יש רק שעון דובר אחד- ואם הוא לא מדויק- אז מי כן?

    הסיבה להקדמה הלא ברורה הזו על דברים מפעם- היא בעיקר כדי להדגיש עד כמה הדברים ולצערי גם הדוברים השתנו כיום. אם בעבר גופים ציבוריים חשובים ואישי ציבור היו ממנים אדם שקול אחראי ובעיקר בעל עצבים של ברזל לתפקיד אחראי ביותר המכונה "דובר"- והוא בלבד היה אחראי על המידע שקשור באותו גוף ציבורי או אישיות חשובה- הרי שכיום המציאות היא שכל אחד שיודע דבר הופך לדובר- וגם אם אותו דבר הוא לא ממש מדויק במאת האחוזים אבל השכן שלו שעבד פעם בשב"כ הבטיח לו שאפשר לטלטל את המידע הזה ברשות הרבים בלי לענות את עצמו אחר-כך.

    אם פעם, למשל במלחמת המפרץ הזכורה לרע ולטוב תלוי את מי שואלים, היה תפקידו של דובר צה"ל נחמן שי להרגיע את הציבור ולמסור לו מידע מדויק וחיוני להרגעת עצביו המתוחים עד קצה גבול היכולת- נדמה שהיום תפקידם של הדוברים החדשים להפחיד להרגיז ולשגע את כולם על דברים שעדיין לא קרו, אבל אם יקרו בטוח שנהיה עדים לקטסטרופה הכי גדולה מאז שנתניהו נבחר שוב. ושוב. ושוב.

    נחמן שי ויקיפדיה

    נחמן שי

    אם נעמיק לרגע במהותו של הדובר הלא רשמי החדש- נבין שהוא בסך הכל אזרח מודאג ואכפתי, שלא מכניס את כולם לחרדות ולסכנת התמכרות לכדורי הרגעה מתוך כוונה רעה. הוא באמת ובתמים חושב שהוא עושה שירות ראוי לציבור- בכך שהוא גורם להם לשאול שאלות ומתיימר לספק תשובות גם כשאין לו מושג מה הייתה השאלה האמיתית. לרוב הדוברים מטעם עצמם שאנו מוצאים ברשת כפטריות אחרי הווירוס יש מהלכים אסטרטגיים מבריקים בשדה הקרב אפילו שקבלו פטור משירות צבאי בשל אלרגיה לקרדיות אבק, יכולת לבצע ניתוחים מדינים מורכבים אפילו שנשרו מלימודי קדם רפואה בפעם הראשונה שראו צפרדע נפרדת מרגלה, ופרשנות כלכלית מרחיקת לכת על תקציב המדינה והביטחון אפילו שהבנק הבהיר להם שאין ביטחון שיוכלו להישאר במדינה כשהם חיים על חשבונה.

    ואם בשלב הזה תוהים הקוראים איך מרשה לעצמו הכותב לבקר את הדוברים שאינם ברי-סמכא לדברר- כשהוא בעצמו לא הוסמך מעולם להיות מבקר- אבהיר שוב בשמחה שאני הקטן אמנם כותב ביקורת שבועית על דברים חשובים שקורים וקוראים סביבי- אבל איני מתיימר לתקן את העולם או שדברי יהפכו לאורים ותומים. מי שקורא את הדברים ומסכים עמם- אני שמח, ומי שלא- אני גם שמח כי לפחות אני קראתי אותם והבנתי דבר אחד או שניים על דוברים ודברים שלא מבינים דבר ובכל זאת מקדישים הרבה זמן פנוי לדבר על זה.

    טלפון חוגה ויקיפדיה

    לכן אני חושב שמגיע חיזוק חיובי למפכ"ל המשטרה שהזכיר לכולם את הכלל יפה שתיקה לחכמים ואין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין ואפילו אני כעיתונאי שעוסק באקטואליה באופן שוטף מסכים לפעמים שלא כל דבר מצריך דיבור בראש חוצות ויש דברים שצריכים להתלבן תחילה תחת מעטה שחור של צנזורה וטשטוש תמונות מזעזעות- לפני שניתן היה לדבר עם הציבור על מה שחיוני ובעיקר על מה שאמיתי ולא השערתי.

    ובדיוק בשביל זה צריך לזכור את המנהיג הנצחי של עם ישראל הרבה לפני שהמציאו בחירות מקדימות עם מועמד אחד- משה רבנו- שלמרות שהמסקנה הזו הייתה קשה לו באופן אישי- כשהגיע הזמן להעביר את שרביט ההנהגה כיוון ש-"לא אוכל עוד לצאת ולבוא"- יעץ ליהושע כי אתה תבוא את העם הזה- כלומר שיתייעץ בזקנים החכמים ויקבל החלטות לפי עצתם- אבל הקב"ה על פי פירוש רש"י אמר ליהושע אתה תביא את העם- על כרחם- הכל תלוי בך, טול מקל והך על קודקודן- דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור(דבר מלשון דובר או מדבר).

    הדבר החשוב ביותר בדובר- הוא שממש כמו ר' שמעון- יהיה כדאי לסמוך עליו. ובמיוחד בשעת הדחק.



    1 תגובות

    מיין תגובות